Spelregels

Heb jij een kansrijk idee om…

  • Mensen te stimuleren thuis te blijven en te laten testen bij klachten?
  • Mensen te stimuleren zich te laten vaccineren zodra er een vaccin is?
  • En/of mentale gezondheid in coronatijd te stimuleren?


Geweldig! We zijn benieuwd naar jouw idee.

Wat verwachten we van jou?
Een gedegen onderbouwing van jouw idee. Hiervoor geldt: hoe concreter, hoe beter. Beperk je dus liever niet tot het beschrijven van een globaal idee, maar omschrijf duidelijk wáárom dit idee (vanuit gedragsperspectief) werkt. We hopen ook te lezen over de praktische werk- en uitvoerbaarheid van jouw inzending. Wat is bijvoorbeeld de investering van jouw idee? Is het eenvoudig op te schalen? Hoe is de effectiviteit ervan in de praktijk te nemen? En, last but not least, welk resultaat verwacht je ermee te behalen?

Om je handvatten te geven, hebben we voor elk thema de (probleem)situatie geschetst aan de hand van recente cijfers en inzichten van onder andere het RIVM. Ook geven we een inkijkje in belangrijke motieven, weerstanden en omgevingsfactoren die op de thema’s van invloed zijn. Je vindt deze informatie 
hier.

Hoe dien je een idee in?
Via de deelnamepagina op deze website kun je jouw idee indienen. Op dit deelnameformulier vragen we naar enkele persoonlijke gegevens van de hoofdinschrijver en om een beknopte, maar gedegen toelichting van jouw idee. Verder kun je aanvullend materiaal uploaden ter visuele ondersteuning. Denk aan een illustratie, infographic of video.

Wie zijn de juryleden en hoe gaan zij te werk?
Alle ingestuurde ideeën worden beoordeeld door een vakkundige jury, gevormd door:

  • dr. Thomas Dirkmaat – Voorzitter Behavioural Insights Netwerk Nederland (BIN NL) 
  • prof. dr. Rick van Baaren – Hoogleraar Gedragsverandering & Maatschappij bij de Radboud Universiteit Nijmegen, spreker en oprichter Behavior Change Group
  • prof. dr. Martine Bouman – Centrum Media en Gezondheid en Wetenschappelijke adviesraad RIVM Corona Gedragsunit


De jury beoordeelt elke inzending op vier aspecten:

  1. De te verwachten impact van het idee op het doelgedrag (weging van 50% in de beoordeling).
  2. De opschaalbaarheid van het idee (weging van 25% in de beoordeling).
  3. De verwachte kosten om het idee in de praktijk uit te testen (weging van 15% in de beoordeling).
  4. De opzet van een testplan (weging van 10% in de beoordeling).


Verder is het belangrijk dat het idee een aanvulling is op de al bestaande maatregelen. Deze maatregelen kun je bekijken op www.rijksoverheid.nl.

Welke voorwaarden gelden er?
Als je wil deelnemen aan de Covid Behavioural Challenge, is het goed om rekening te houden met het volgende:

  • Alleen Nederlandstalige inzendingen* worden door de jury beoordeeld
  • Deelnemers mogen één idee per challenge inzenden
  • Uitgesloten van deelname zijn:
    • Medewerkers van Rijksoverheid en bedrijven binnen de Behavior Change Group
    • Minderjaren (jonger dan 18 jaar)
    • Buitenlandse partijen of personen, behalve wanneer zij samenwerken met een Nederlandse partij of persoon die de hoofdindiener is


*Engelstalige inzendingen dienen door een Nederlandse hoofdindiener te worden ingediend.

 

Wat zijn belangrijke data?
Je hebt tot en met 31 december 2020 de tijd om je idee in te sturen. Inzendingen die we na 31 december ontvangen, neemt de jury niet meer in behandeling. Op 16 januari 2021 maken we de negen beste ideeën bekend. De prijsuitreiking van de winnaars per challenge vindt eind januari plaats. Een exacte datum communiceren we later.

Covid Behavioural Challenge

De Covid Behavioural Challenge wordt georganiseerd door Behavioural Insights Netwerk Nederland (BIN NL) en Behavior Change Group. Beide partijen zetten gedragsinzichten in om vooruitgang en verandering in de praktijk te realiseren.

Meer weten? Bekijk de websites 
binnl.nl en gedragsverandering.nl.

Contact

info@covidbehaviouralchallenge.nl

Covid Behavioural Challenge

De Covid Behavioural Challenge wordt georganiseerd door Behavioural Insights Netwerk Nederland (BIN NL) en Behavior Change Group. Beide partijen zetten gedragsinzichten in om vooruitgang en verandering in de praktijk te realiseren.

Meer weten? Bekijk de websites 
binnl.nl en gedragsverandering.nl.